divendres, 14 de setembre del 2012

Què farem en aquesta optativa?


Aprendre a escriure dins el món virtual 3D Espurnik

Redactar correctament serà l’objectiu final d’aquesta optativa, passant per la correcció ortogràfica i gramatical, i l’expressió clara.
Aquesta optativa vol ajudar a millorar l’expressió escrita en català de l’alumnat a través de diversos tipus d’exercicis: ortogràfics, gramaticals, de coherència, cohesió, puntuació, adequació i composició.
Es treballarà el coneixement del funcionament de la llengua i el seu aprenentatge centrant la feina en els següents punts:
-          Repàs general d’ortografia: accentuació, sons i grafies i signes de puntuació.
-          La Cohesió del text:
o   L’extensió i estructura de la frase. Aclariments.
o   Els mecanismes de cohesió: la repetició i els connectors.
o   Errors gramaticals: concordança, pleonasme, ambigüitat, gerundi.
-          La Coherència del text:
o   El paràgraf.
o   L’estructura del text
o   El procés de composició del text: generar idees, ordenar i revisar l’esborrany.
-          L’adequació
o   Registres i nivells de llenguatge.
o   Objectivitat i subjectivitat

No hi ha fórmules màgiques per a saber escriure, només arribarem a la producció de textos correctes a través del tempteig en múltiples assajos gràcies a la pràctica i per la detecció i superació de les pròpies mancances. És un camí individual, en què el paper de la professora és únicament de guia i estímul.
Per fer-ho, utilitzarem eines informàtiques diverses com programes de català online per treballar l’ortografia, la gramàtica i l’escriptura. I a més, ens introduirem dins el món virtual 3 D anomenat Espurnik del Projecte Espurna.
Perquè el treball sigui més amè, alguns dels exercicis es faran dins el món virtual 3D d’Espurnik, del Projecte Espurna. Els alumnes crearan els seus propis avatars i penjaran els seus textos dins d’aquest món virtual. Com també resoldran activitats creades per la professora dins d’aquest entorn 3D. Per això és necessari que tots els alumnes disposin d’ordinador portàtil.

Tots els alumnes que entrin a Espurnik pertanyen a un grup i té un únic responsable que és la professora que el crea i gestiona. Aprendrem a crear un avatar personal, a saber-lo moure, a crear objectes, posar-hi textura o color, allargar-lo o flexibilitzar-lo...
A banda també millorarem l’expressió escrita amb programes gratuïts de català en línia com el SALC de la Universitat de Barcelona o d’altres.
L’escriptura demana esforç i treball. Aquesta s’adquireix amb atenció i constància.
Material didàctic i fungible
Ordinador portàtil amb wifi, fulls de paper microperforats, funda de plàstic, folis blancs i material d’escriptori divers (bolígraf, corrector, llapis, goma...)

Criteris d’avaluació i recuperació
Per tal d’aprovar la matèria optativa de català es tindran en compte els següents elements:
-          Haver aprovat les possibles proves trimestrals.
-          Haver presentat amb puntualitat totes les activitats ortogràfiques, gramaticals... demanades al llarg del curs.
-          Dictats
-          Fer ús de la llengua catalana en les interaccions comunicatives (expressió oral).
-          Caldrà entregar amb puntualitat els diversos textos encomanats periòdicament.
-          Serà necessari haver fet un bon ús del món virtual 3D Espurnik, haver adquirit els seus coneixements bàsics i haver realitzat totes les activitats demanades per la professora dins d’aquest entorn virtual.
-          Tenir una bona actitud: regularitat en la realització d’activitats obligatòries o no, interès per la matèria, assistència i participació activa a classe, respecte per les persones i esforç per millorar.
Al final de curs hi haurà una prova de recuperació per a aquells alumnes que no hagin aprovat l’optativa.



Optativa Aprendre a escriure dins el món virtual 3D Espurnik
3r d’E.S.O.
         1r  trimestre
TIPOLOGIA TEXTUAL
ERRORS GRAMÀTICALS I PRESENTACIÓ IMPRESA
ORTOGRAFIA
U.D. 1
La cohesió
Tipus de text
U. D. 1
La creació d’un escrit. Fases del procés de creació d’un text escrit.
U. D. 1
Primeres errades
Accentuació. L’accent diacrític
U.D. 2
La cohesió
Text explicatiu
U.D. 2 
La concordança

U. D. 2 
Les grafies B/ V
Les grafies j / g, tj / tg
U.D. 3
La cohesió
Text explicatiu
U.D. 3
L’anacolut
U.D. 3
Les grafies x / ix, tx / ig
Grafies del so [s] [z]

U. D. 4
La Coherència
Text argumentatiu
U. D. 4
El pleonasme
U. D. 4
Grafies m/n, m/mp, ny
La grafia h
U. D. 5
La Coherència
Text argumentatiu
U. D. 5
L’ambigüitat
U. D. 5
Vocal neutra a/e àtones
Grafia l·l
U. D. 6
La Coherència
Text narratiu
U. D. 6
El gerundi
U. D. 6
Grafies r/rr
O àtona/ u

U. D. 7
La Cohesió
Text descriptiu
U. D. 7
L’article neutre “lo”
U. D. 7
Oclusives finals
Apostrofació art. i prep.
U. D. 8
La Cohesió
Text predictiu i instructiu
U. D. 8
Tipografia: tipus de lletra.
U. D. 8
Els signes de puntuació
U. D. 9
La Cohesió
Text conversacional i retòric
U. D. 9
Tipografia: composició de la pàgina.
U. D. 9
El guionet


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada