Aprendre a escriure
dins el món virtual 3D Espurnik
Redactar correctament serà l’objectiu final d’aquesta
optativa, passant per la correcció ortogràfica i gramatical, i l’expressió
clara.
Aquesta optativa vol ajudar a millorar l’expressió escrita en
català de l’alumnat a través de diversos tipus d’exercicis: ortogràfics,
gramaticals, de coherència, cohesió, puntuació, adequació i composició.
Es treballarà el coneixement del funcionament de la llengua i
el seu aprenentatge centrant la feina en els següents punts:
-
Repàs
general d’ortografia: accentuació, sons i grafies i signes de puntuació.
-
La
Cohesió del text:
o
L’extensió
i estructura de la frase. Aclariments.
o
Els
mecanismes de cohesió: la repetició i els connectors.
o
Errors
gramaticals: concordança, pleonasme, ambigüitat, gerundi.
-
La
Coherència del text:
o
El
paràgraf.
o
L’estructura
del text
o
El
procés de composició del text: generar idees, ordenar i revisar l’esborrany.
-
L’adequació
o
Registres
i nivells de llenguatge.
o
Objectivitat
i subjectivitat
No hi ha fórmules màgiques per a saber escriure, només
arribarem a la producció de textos correctes a través del tempteig en múltiples
assajos gràcies a la pràctica i per la detecció i superació de les pròpies
mancances. És un camí individual, en què el paper de la professora és únicament
de guia i estímul.
Per fer-ho,
utilitzarem eines informàtiques diverses com programes de català online per treballar l’ortografia, la
gramàtica i l’escriptura. I a més, ens introduirem dins el món virtual 3 D
anomenat Espurnik del Projecte Espurna.
Perquè el treball sigui més amè, alguns dels exercicis es
faran dins el món virtual 3D d’Espurnik,
del Projecte Espurna. Els alumnes
crearan els seus propis avatars i penjaran els seus textos dins d’aquest món
virtual. Com també resoldran activitats creades per la professora dins d’aquest
entorn 3D. Per això és necessari que tots els alumnes disposin d’ordinador
portàtil.
Tots els
alumnes que entrin a Espurnik
pertanyen a un grup i té un únic responsable que és la professora que el crea i
gestiona. Aprendrem a crear un avatar personal, a saber-lo moure, a crear
objectes, posar-hi textura o color, allargar-lo o flexibilitzar-lo...
A banda també millorarem l’expressió escrita amb programes
gratuïts de català en línia com el SALC
de la Universitat de Barcelona o d’altres.
L’escriptura demana esforç i treball. Aquesta s’adquireix amb
atenció i constància.
Material didàctic i fungible
Ordinador portàtil amb
wifi, fulls de paper microperforats, funda de plàstic, folis blancs i
material d’escriptori divers (bolígraf, corrector, llapis, goma...)
Criteris d’avaluació i
recuperació
Per tal d’aprovar la matèria optativa de català es tindran en
compte els següents elements:
-
Haver
aprovat les possibles proves trimestrals.
-
Haver
presentat amb puntualitat totes les activitats ortogràfiques, gramaticals...
demanades al llarg del curs.
-
Dictats
-
Fer
ús de la llengua catalana en les interaccions comunicatives (expressió oral).
-
Caldrà
entregar amb puntualitat els diversos textos encomanats periòdicament.
-
Serà
necessari haver fet un bon ús del món virtual 3D Espurnik, haver adquirit els
seus coneixements bàsics i haver realitzat totes les activitats demanades per
la professora dins d’aquest entorn virtual.
-
Tenir
una bona actitud: regularitat en la realització d’activitats obligatòries o no,
interès per la matèria, assistència i participació activa a classe, respecte
per les persones i esforç per millorar.
Al final de curs hi haurà una prova
de recuperació per a aquells alumnes que no hagin aprovat l’optativa.
Optativa
Aprendre a escriure dins el món virtual 3D Espurnik
3r
d’E.S.O.
|
||
1r
trimestre
|
||
TIPOLOGIA
TEXTUAL
|
ERRORS
GRAMÀTICALS I PRESENTACIÓ IMPRESA
|
ORTOGRAFIA
|
U.D. 1
La cohesió
Tipus de text
|
U. D. 1
La creació d’un escrit. Fases del
procés de creació d’un text escrit.
|
U. D. 1
Primeres errades
Accentuació. L’accent diacrític
|
U.D. 2
La cohesió
Text explicatiu
|
U.D. 2
La concordança
|
U. D. 2
Les grafies B/ V
Les grafies j / g, tj / tg
|
U.D. 3
La cohesió
Text explicatiu
|
U.D. 3
L’anacolut
|
U.D. 3
Les grafies x / ix, tx / ig
Grafies del so [s] [z]
|
U. D. 4
La Coherència
Text argumentatiu
|
U. D. 4
El pleonasme
|
U. D. 4
Grafies m/n, m/mp, ny
La grafia h
|
U. D. 5
La Coherència
Text argumentatiu
|
U. D. 5
L’ambigüitat
|
U. D. 5
Vocal neutra a/e àtones
Grafia l·l
|
U. D. 6
La Coherència
Text narratiu
|
U. D. 6
El gerundi
|
U. D. 6
Grafies r/rr
O àtona/ u
|
U. D. 7
La Cohesió
Text descriptiu
|
U. D. 7
L’article neutre “lo”
|
U. D. 7
Oclusives finals
Apostrofació art. i prep.
|
U. D. 8
La Cohesió
Text predictiu i instructiu
|
U. D. 8
Tipografia: tipus de lletra.
|
U. D. 8
Els signes de puntuació
|
U. D. 9
La Cohesió
Text conversacional i retòric
|
U. D. 9
Tipografia: composició de la
pàgina.
|
U. D. 9
El guionet
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada